کتاب

باشگاه سیمرغ با هدف توسعه مهارت‌های زبانی، رشد مهارت‌های تفکر نقاد، ترغیب کودکان و نوجوانان به کتاب‌خوانی و هم‌چنین آشنا کردن کودکان و نوجوانان با فرازهایی از ادبیات فارسی و ادبیات جهان شکل گرفته است.

در این باشگاه جمعی از پژوهشگران، مربیان و ایده‌پردازان در زمینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان گرد هم آمده‌اند تا نگاهی نو و کاربردی به مباحث مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی و زبان و ادبیات فارسی داشته باشند.

کودکان و نوجوانان غالباً تنها از طریق کتاب‌های درسی با مهارت‌های اصلیِ چهارگانه‌ی زبان شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن مواجه می‌شوند؛ حال آن‌که سیستم آموزشی در این زمینه ضعف‌های اساسی دارد.

به همین سبب همکاران باشگاه سیمرغ با علم به این مسئله و با نگاهی آسیب‌شناسانه سعی در پر کردن خلأهای سیستمِ غالب آموزشی دارند.

علاوه بر اهداف ذکر شده، تفکر تحلیلی، انتقادی و خلاق کودکان و نوجوانان ِعضو باشگاه سیمرغ در این مسیر تقویت می‌شود.

 

چه چیز باشگاه سیمرغ را متمایز می‌کند؟

تجربه‌ی همکاران باشگاه سیمرغ، آنان را به نگاهی آسیب‌شناسانه و انتقادی مجهز کرده است. در حقیقیت پشتوانه‌ی علمی، تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کشور، دغدغه‌مندی و تجربه و مهارت کار با کودک و نوجوان همان نکاتی است که پژوهشگران و مربیان این باشگاه را متمایز می‌کند.

ازاین‌رو همواره در تدوین و ارائه‌ی محتوای آموزشی چند اصل اساسی در نظر گرفته می‌شود:

۱. توسعه‌ی مهارت‌های چهارگانه‌ی زبانی شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن

۲. آموزش لذت‌بخش

۳. آموزش دانش‌آموز محور

۴. نقش محتواهای آموزشی در شکل‌گیری و پرورش مهارت‌ها و هم‌چنین پرورش کودک و نوجوان

۵. افزایش قدرت حل مسئله

۶. توسعه‌ی‌ تفکر

۶. افزایش اعتماد به نفس

۷. تاب‌آوری

۸. تقویت مهارت‌های کار گروهی

 

از رهگذر توجه به این اصول، به برنامه‌ای هدف‌مند و مفید برای هر کارگاه، دوره‌ی آموزشی و فعالیت‌های گوناگون می‌رسیم. برنامه‌ای جامع که می‌تواند به شکوفایی کودکان و نوجوانان کمک کند.

به بالای صفحه بردن