باشگاه سیمرغ با هدف توسعه مهارتهای زبانی، رشد مهارتهای تفکر نقاد، ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی و همچنین آشنا کردن کودکان و نوجوانان با فرازهایی از ادبیات فارسی و ادبیات جهان شکل گرفته است.
در این باشگاه جمعی از پژوهشگران، مربیان و ایدهپردازان در زمینهی ادبیات کودک و نوجوان گرد هم آمدهاند تا نگاهی نو و کاربردی به مباحث مربوط به کتاب و کتابخوانی و زبان و ادبیات فارسی داشته باشند.
کودکان و نوجوانان غالباً تنها از طریق کتابهای درسی با مهارتهای اصلیِ چهارگانهی زبان شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن مواجه میشوند؛ حال آنکه سیستم آموزشی در این زمینه ضعفهای اساسی دارد.
به همین سبب همکاران باشگاه سیمرغ با علم به این مسئله و با نگاهی آسیبشناسانه سعی در پر کردن خلأهای سیستمِ غالب آموزشی دارند.
علاوه بر اهداف ذکر شده، تفکر تحلیلی، انتقادی و خلاق کودکان و نوجوانان ِعضو باشگاه سیمرغ در این مسیر تقویت میشود.
چه چیز باشگاه سیمرغ را متمایز میکند؟
تجربهی همکاران باشگاه سیمرغ، آنان را به نگاهی آسیبشناسانه و انتقادی مجهز کرده است. در حقیقیت پشتوانهی علمی، تحصیل در بهترین دانشگاههای کشور، دغدغهمندی و تجربه و مهارت کار با کودک و نوجوان همان نکاتی است که پژوهشگران و مربیان این باشگاه را متمایز میکند.
ازاینرو همواره در تدوین و ارائهی محتوای آموزشی چند اصل اساسی در نظر گرفته میشود:
۱. توسعهی مهارتهای چهارگانهی زبانی شامل خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن
۲. آموزش لذتبخش
۳. آموزش دانشآموز محور
۴. نقش محتواهای آموزشی در شکلگیری و پرورش مهارتها و همچنین پرورش کودک و نوجوان
۵. افزایش قدرت حل مسئله
۶. توسعهی تفکر
۶. افزایش اعتماد به نفس
۷. تابآوری
۸. تقویت مهارتهای کار گروهی
از رهگذر توجه به این اصول، به برنامهای هدفمند و مفید برای هر کارگاه، دورهی آموزشی و فعالیتهای گوناگون میرسیم. برنامهای جامع که میتواند به شکوفایی کودکان و نوجوانان کمک کند.
الفبای خواندن یک دوره ۵۲ جلسهایه. یک تجربهی اولیهی لذتبخش از خوندن، میتونه ضامن خوبی برای ایجاد علاقه به خوندن باشه . در دورهی الفبای خواندن، هدف اینه که با روشهای لذتبخش و خلاقانه در قدمهای اولیهیِ خوندن همراه بچهها باشیم. این همراهی سواد خواندن در بچههای تازهخوان کلاس اولی رو تقویت میکنه.
کارگاه قطار خواندن با هدف تقویت مهارت خواندن در مقطع مهم و تعیینکنندهی دبستان، برگزار میشود. اهداف این کارگاه عبارتند از: بهبود روانخوانی، تقویت تندخوانی، افزایش دقت و تمرکز کودکان و البته تبدیل متنخوانی به فعالیتی جذاب برای بچهها. در این کارگاه، سعی میکنیم با تمرکز بر نکات زبانی مختلف و متناسب با مقطع سنی بچهها، مهارت آنان در خواندن را بهبود ببخشیم و با فعالیتها و بازیهای متنوع فردی و گروهی، خواندن را به تجربهای لذتبخش تبدیل کنیم.
دورههای فصل فارسی، مباحث مهم و اساسی کتابهای درسی فارسی و نگارش رو پوشش میده. مباحث زبانی، ادبی و واژگانی. هدفمون اینه که با شیوههای لذتبخش این موضوعات رو با بچهها دوره کنیم و اگه اشکالی دارن براشون مرتفع کنیم.
به واقع هر کتاب فاخر، یک تجربه بینظیر است که نویسنده آن سخاوتمندانه آن را در اختیار همگان قرار داده است. خواندن صد کتاب برتر گروه سنی کودک و نوجوان که در یک فرآیند چند ساله رخ میدهد و نقد و بررسی هر کدام از این کتابها، هدف اصلی این دوره است که نگاه عمیقی به مسائل مختلف به کودکان و نوجوانان هدیه میدهد.
در این دوره دانشآموزان میآموزند چگونه ذهن خود را به پرواز درآورند، و داستانی بسازند. عناصر داستان و تکنیکهای ارتباطدهی آنها را خواهند شناخت و خواهند توانست داستانهایی ساختارمند در ژانرهای مختلف بنویسند. یک فرد اگر توان نویسندگی داشته باشد، قطعا اثری عمیقتر بر مخاطب خود خواهد گذاشت.
هدف اصلی این دوره ارتقای مهارتهای درک مطلب کودکان از خواندن متن است. بچهها با خواندن متنهای مختلف در سطوح مختلف و چالشی، این مهارت را در خود ارتقا میدهند. ضعف درک مطلب، ریشه بسیاری از مشکلات دانشآموزان در سالهای آینده تحصیلی آنهاست. این ضعف به فهم مسائل دروسی همچون ریاضی و فیزیک سرایت میکند، در حالیکه در سالهای پایین به سادگی قابل ترمیم است.
این دوره با هدف رشد مهارتهای درک مطلب و تفکر انتقادی طراحی شده. در این دوره بچهها با مشاهده فیلمهای کوتاه فاخر و ارزشمند، در مورد برداشتهای خودشون گفتوگو میکنند. درست دیدن، درست شنیدن و تحلیل کردن از اهداف اصلی این دوره است.
این دوره با هدف رشد مهارتهای درک مطلب و تفکر انتقادی طراحی شده. در این دوره بچهها با مشاهده فیلمهای کوتاه فاخر و ارزشمند، در مورد برداشتهای خودشون گفتوگو میکنند. درست دیدن، درست شنیدن و تحلیل کردن از اهداف اصلی این دوره است.
مربیان باشگاه کتابخوانی سیمرغ
مهدی ابوالقاسمی
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
افسانه احمدینژاد
کارشناس زبان فرانسه دانشگاه تهران
کارشناس ارشد زبان و ادبیات دانشگاه تهران
دکتری زبان و ادبیات دانشگاه تهران
فاطمه اشرفی
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا
فاطمه امیر مقدسی
کارشناس ارشد فلسفه دانشگاه تهران
فاطمه بهجت
کارشناس ارشد ادبیات کودک دانشگاه شهید بهشتی
زهرا پناهنده
مهدیه خدابخش
الهه ضمیری
ریحانه عسکری
کارشناس ارشد ادبیات کودک دانشگاه تهران
دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
غزل محمدی
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی