این دوره که برای پایههای اول و دوم دبستان طراحی شده است، با هدف یادگیری مفاهیم ریاضی از طریق فعالیتها و بازیهای جذاب و ایجاد انگیزه برای برقراری ارتباط با دنیای ریاضیست. مدت دوره ۵۶ جلسهاست و از ابتدای سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی به صورت ترمی برگزار میشود.
این دوره برای پایههای سوم تا نهم طراحی شده است. هدف از این دوره یادگیری ریاضیات از طریق حل مسائل متعدد کمی بالاتر از سطح کتاب درسی است. در این دوره بچهها مهارتهای حل مسئله و مهارتهای تفکر منطقی و استدلال و تحلیل خود را ارتقا خواهند داد و اعتماد به نفس بالاتری در مواجهه با مسائل ریاضی خواهند داشت.
این دوره مکمل کتاب درسی برای پایههای سوم تا ششم است و برای دانشآموزان علاقمند به ریاضی طراحی شده است. در این دوره سطح سوالها نسبتا بالاست و بچهها با چالشهای جدیتری نسبت به کتاب درسی مواجه خواهند بود. این دوره به ارتقای مهارتهای تفکر منطقی و استدلال و تحلیل عمیقتر مسائل ریاضی میپردازد.
دوره هوش و استعداد تحلیلی برای پایههای پنجم و ششم طراحی شده است و دانشآموزان را کمک میکند تا با حل مسائلی که مستقیما به توسعه مهارتهای منطقی، دقت، تمرکز، استدلال منطقی میپردازد، مهارتهای فکری خود را توسعه بخشند. همچنین این دوره میتواند برای آزمونهای ورودی مدارس به خصوص سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) یا همان تیزهوشان بسیار موثر باشد.
در دورههای مرور و عبور که گاهی به صورت کارگاهی هم برگزار میشود، تلاش میکنیم با سرعت بالا و در زمان کوتاه، مهمترین مباحث و مفاهیم کتاب درسی ریاضی را مرور کنیم و سوالات پر تکرار آن را مورد بررسی قرار دهیم. این نوع دورهها در پایان هر ترم میتواند کمک زیادی به بچهها برای مرور سریع کتاب ریاضی در زمان کوتاه کند.
این دوره برای دانشآموزان دبستان دوره اول طراحی شده است. هدف اصلی دوره توسعه مهارتهای فکری و استدلال و تحلیل بچهها از روش بازی و فعالیتهای مختلف است. مباحث این دوره لزوما ارتباطی به کتاب درسی ندارد و در جلسات مختلف با هدف قرار دادن مهارتهای گوناگون فکری همچون دقت و تمرکز و استدلال منطقی و سرعت عمل و ... مهارتهای فکری بچهها را ارتقا میبخشد.
تفکر استراتژیک یا تفکر راهبردی به معنای طراحی ساختارهای ذهنیست که در آن فرد با در نظر گرفتن حالتهای مختلف، مسیری برای رسیدن به هدف طراحی میکند. معمولا در تفکر استراتژیک، فرد بر اساس تصمیمگیری دیگران به اخذ تصمیم میپردازد. از این رو، این دوره میتواند نوعی از تفکر را در دانشآموزان توسعه دهد که کمتر در مدارس به آن پرداخته میشود. ابزار اصلی این دوره، بازیهای رو میزی (برد گیم) ها هستند.
دورههای کارگاه هندسه، ترکیبی از دستورزی، تجسم هندسی و تجسم فضایی برای کودکان و دانشآموزان دوره اول دبستان است. یک بال اصلی ریاضیات، تفکر هندسی است. لذا لازم است دانشآموزان با اشکال و احجام مختلف چالشهایی را پشت سر گذاشته باشند تا ذهنی آماده برای درک مفاهیم عمیقتر هندسی داشته باشند.
دوره تفکر مالی به بچهها کمک میکند مفاهیم اصلی امور مالی، پس انداز، سرمایهگذاری و توسعه را از طریق انجام بازی درک کنند. آموزش این مفاهیم در مدارس مورد غفلت قرار گرفته است در حالیکه درک این مفاهیم از ضروریترین اموریست که میتوان به دانشآموزان دبستان دوره دوم آموخت.
یکی از بارزترین نقاط ضعف دانشآموزان در ریاضیات، حل مسائل ریاضی است. فهم دقیق صورت مسأله، تبدیل آن به ریز مسائل و تحلیل آنها، مجموعه مهارتهاییست که بیشتر دانشآموزان به خوبی کسب نمیکنند. در این باشگاه تلاش میشود با تعریف دورههای متناسب با نیاز دانشآموزان، با افزایش اعتماد به نفس در حل مسائل، آموزش مرحله به مرحله استدلال صحیح و افزایش توانمندی در تحلیل مسائل ریاضی، این نقطه ضعف پوشش داده شود. دورههای باشگاه ریاضی کلبه آفرینش فکر، نتیجه سالها تجربه آموزش ریاضی در مدارس استعدادهای درخشان است.
یکی دیگر از مشکلات اساسی دانش آموزان در درس ریاضی، عدم تسلط به مفاهیم اصلی کتاب درسی است. آموزش اصولی این مفاهیم و تطابق آن ها با ادراکات دانش آموزان کاری تخصصی است و در بسیاری از اوقات در کلاس های پر جمعیت مدرسه تحقق نمی یابد. باید توجه داشت که ریاضیات یکی از دروس به هم پیوسته است که کج فهمی های دانش آموز در هر سال، به سال بعدی او منتقل شده و اثرات مخرب آن در سالهای پایانی تحصیل نمایان تر می گردد. لذا در مرکز تخصصی کلبه آفرینش فکر، استفاده از دبیران حرفه ای و با سابقه ی درخشان در کلاس های کم جمعیت، به عنوان یک اصل در نظر گرفته شده است.